Brigitte

Brigitte werkt als vrijwilliger bij de Luisterlijn.

“Luisteren kan heel veel zeggen.”

Door: Hilke Leunen en Janneke van Engelen

Brigitte (60) werkt al 12 jaar als vrijwilliger bij de Luisterlijn. Ze ziet de toenemende behoefte aan een luisterend oor in deze moeilijke tijd met corona. Daarom wilde ze graag haar verhaal delen.

“Het bellen en chatten neemt steeds meer toe. “Ouderen mensen die zijn zo alleen en je kunt er niet naar toe. Maar er zijn ook heel veel jongere mensen alleen nu.”

De Luisterlijn, wat is dat?

De luisterlijn is een organisatie die een luisterend oor biedt voor iedereen die dat nodig heeft. “Dat klinkt heel makkelijk, zo van: je neemt de telefoon op en dan praat je met iemand. Maar het is niet zo gemakkelijk als hoe ik het nu zeg.”

“Wij hebben een telefoonafdeling, een chatafdeling en een mailafdeling. Wij zijn 24 uur per dag, 7 dagen in de week bereikbaar. Eenzaamheid is best wel een onderliggend thema bij een heleboel dingen. Mensen die niemand in hun omgeving hebben op dit moment. Het gaat altijd over het hier en nu.”

“Luisteren kan heel veel zeggen.”

”Mensen die hun leed, verdriet of pijn niet kunnen delen met iemand, die bellen of chatten dan met ons. Even kunnen zeggen: zo is het nu voor mij en hoor jij dat? En dan beweeg je mee en luister je met warmte. En wat ook heel belangrijk is voor ons, is geen oordeel hebben.”

“Wij geven geen advies en krijgen daar ook trainingen in. We stellen vragen zoals: maar hoe is dat dan voor jou? Wij zeggen niet van: oh, maar dan moet je dit doen en dan is het goed. Nee, wij zeggen: vertel eens dan, hoe is dat dan? Wat is jou overkomen? Je volgt een beller of chatter en dan op het eind zegt de beller of chatter zelf: ik ga dit proberen, denk ik. De oplossing komt vanuit henzelf.”

“Wat maak jij mee? Waar zit jouw pijn? Waar zit jouw blijdschap? Want dat kan ook hé? Er zijn ook gesprekken van mensen die zeggen: nou, er is mij zoiets leuks overkomen. Ik heb niemand om het tegen te vertellen, dus ik bel de Luisterlijn.”

Pittige gesprekken, hoe ga je daarmee om?

“Om mee te beginnen, we hebben een achterwacht die altijd bereikbaar is. Als het voor ons heel pittig is en we kunnen zelf even niet door, dan hebben we altijd iemand waarbij we terecht kunnen.”

Brigitte werkt graag op locatie. Haar privéleven laat ze onderweg naar de locatie los. “Dan ben ik leeg en sta ik open. Diezelfde weg terug naar huis werkt eigenlijk voor mij op dezelfde manier. Dan laat ik alle zware gesprekken achter me.”

“Natuurlijk heb je wel eens gesprekken die je langer bijblijven, maar ik heb ook echt iets kunnen betekenen. Dan is het voor mij goed en dan kan ik het ook gewoon weer loslaten.”

“Wij kunnen niet ingrijpen bij gevaarlijke situaties want het is volledig anoniem. Wij kunnen wel vragen stellen zoals: ben jij nu veilig? Of: wil je dan nu 112 bellen?”

Hoeveel tijd kost het jou?

“Ik stel iedere week 4 uur beschikbaar aan de Luisterlijn. Ik log in en in de coronacrisis is dit natuurlijk allemaal thuis. Maar we hebben ook een locatie waar je kunt werken. En dan heb je 4 uur aan de telefoon of 3 uur in de chat.”

“Wij worden elke maand getraind. Er zijn intervisiebijeenkomsten en cursussen die je kunt volgen. Maar er zijn ook specialistische avonden over bijvoorbeeld automutilatie, borderline of anorexia. Het zijn best zware thema’s die natuurlijk allemaal voorkomen.”

“Ik investeer er veel tijd in, maar als je alleen vrijwilliger wilt worden dan moet je rekenen op 4 uur in de week. Hier horen ook nachtdiensten en weekenddiensten bij. Ikzelf geef ook lezingen over de Luisterlijn. Dat kan een uur duren of avondvullend zijn.”

Naast haar vrijwilligerswerk bij de Luisterlijn heeft Brigitte ook nog een eigen bedrijf waar ze druk mee is. “Daarnaast golf, lees en kook ik graag. Ik wandel veel en ga graag op vakantie. Ik heb een vol leven. Zeker als je mensen aan de telefoon hebt waar dat heel anders is, dan prijs je jezelf gelukkig als je dat zo hoort.”

“Precies op het juiste moment.”

“Ja, dat is een heel leuk verhaal. 12 jaar geleden gingen onze kinderen het huis uit. Toen dacht ik: ik heb nu meer tijd over. Ik sloeg de krant open en daar stond heel groot een advertentie. Ik heb daarop gereageerd en zo is het gegaan. Omdat je er voor open staat, lees je dat soort dingen. Anders valt het je niet eens op. Precies op het juiste moment.”

“De tijden moesten wel overeenkomen met wanneer ik vrij was, dat was wel belangrijk. Ik was meteen enthousiast. Op de een of andere manier prikkelde het meteen iets bij mij. Ik dacht: dat lijkt me leuk!”

Een vol vaasje

“Mensen denken altijd van: oh, je doet goed voor andere mensen en je offert je tijd op. Maar je kunt natuurlijk geen vrijwilligerswerk doen als je er zelf niets voor terug krijgt. Ik zie het altijd zo: iedereen heeft een vaasje en dat vaasje moet gevuld worden. Dan kun je ook ruimte geven. Maar als jij alleen maar geeft en er komt niets terug, dan raak je leeg. Dan kun je ook niets meer geven.”

“Ik ben een van die mensen die graag leert, graag nieuwe informatie tot zich neemt en dat heb je hier. Je rijpt en je rijpt. Ik ben nu zeker niet meer dezelfde persoon als 12 jaar geleden. Dat houdt mijn vaasje vol en dat zorgt er eigenlijk voor dat ik ook kan geven als vrijwilliger.”

“Als ik ’s avonds naar huis ga en ik denk: nou, ik heb echt een paar hele mooie gesprekken gehad, dan krijg ik er nog een warm gevoel bij. Ja, dan is dat voor mij de ultieme beloning. Ik haal er absoluut voldoening uit.”

Kun jij ook met een warm hart luisteren? Misschien is deze vrijwilligersbaan wel iets voor jou! Kijk eens op www.deluisterlijn.nl of bel naar 013-5441544

 

Zin gekregen om vrijwilliger te worden? Gewoon doen! Ga naar de contactpagina en vul het formulier in of neem rechtstreeks contact met ons op! 

Lees ook de andere verhalen

"Maak een afspraak met een Vrijwilligerspunt bij jou in de buurt. Bekijk de contactgegevens in het menu Contact."